kalau berpacaran

Tuesday, September 25, 2012

MINOR TEATER

ISNIN (10/9/2012)

Kelas pertama nie saya amat berdebar-debar..haahah maklumlah kali pertama nk masuk kelas minor teater fuh....Bila dh msk klz nie saya dan rakan2 berkenalan dgn lec En Shuradi..lec yg amat sempoi huhu best2....Mula2 En Edi mengingatkan kami supaya jgn berangan utk jd pelakon mcm Aaron Aziz dan lain2 tp kt belajar teater utk aplikasikan apabila kita menjadi seorang guru nanti kerana guru -guru bakal berhadapan dengan pelbagai karakter murid-murid...so bila kt stdy teater pelbagai watak kt dpt jd dan tahu mcm mn menjiwai sst watak..dan bila slh 1 watak yg kt pernah jiwai  itu ada pd murid..maka senang utk kt memahami jiwa murid-murid itu.Selain itu guru-guru juga perlu pandai mengawal kls..so dgn teater kt knl kawal semua penonton supaya tertarik dgn lakonan kite...dr situ kite dpt aplikasikan cara nk mengawal kls apabila menjadi guru.

JUMAAT (14/9/2012)

Kami berempat telah diterangkan mengenai tugas yang akan kami lakukan untuk memenuhi keperluan subjek asas vokal teater dan seni lakon awalan.Kami perlu buat Aspresiasi lakon/blog yang membawa markah sebanyak 30%,penilaian berterusan praktik lakon juga sebanyak 30% dan satu penilaian akhir,dimana kami akan membuat persembahan dan produksi yang membawa markah sebanyak 40%.

RABU (19/9/2012)


Hari ini kami belajar mengenai sejarah lakonan serta beberapa ciri-ciri lakonan yang terbahagi kepada 3 iaitu lakonan fisiologi,psikologi dan sosiologi.Selain itu,kami juga tahap-tahap lakonan seperti eksploitatif,lampau amatur,mekanikal dan representational .Eksploitatif  bermaksud lakonan yang hanya menggunakan rupa dan bentuk tubuh.Bermakna seseorang pelakon itu hanya cantik dan kacak serta hanya melakonkan watak itu tanpa penghayatan yang baik.Yang kedua ialah Lampau amatur.Lampau amatur ialah melebih-lebihkan sesuatu watak,contohnya apabila marah,pelakon tersebut mesti campak barang dan menggunakan suara yang kuat.Mekanikal pula ialah lakonan yang bersifat klise iaitu sudah biasa dilakonkan.Sebagai contoh marah mesti menumbuk-numbuk tapak tangan dan meninggikan suara.Akhir sekali representational.Representational ialah pelakon yang telah membuat kajian watak serta masuk ke dalam watak apabila melakonkannya dan akan dapat dirasai oleh penonton.Tahap lakonan inilah yang baik dan harus ada pada setiap pelakon.Kami juga belajar mengenai jenis-jenis pentas.Antara jenis pentas ialah trust,proscenium dan arena.Trust ialah pentas yang mempunyai penonton di kiri,kanan dan depan.Prosenium pula ialah pentas yang hanya mempunyai penonton di depan sahaja dan arena ialah pentas yang mempunyai pentas bentuk bulat serta penonton di keliling.

ISNIN (28/9/2012)

Hari ini merupakan kelas pertama asas vokal teater bersama Puan Mardiana.Puan Mardiana telah mengajar saya dan rakan-rakan mengenai Teknik Alexander yang mengandungi breathing,alignment yang dirangkumi increasing enrgy serta isolation.Antara yang elemen dalam menghasilkan vokal ialah mulut,perut,peti suara atau vokal cord,rahang,lidah,dan rusuk.Kesemua elemen ini penting untuk membina stamina.Kami juga diajar teknik bubling dan menyebut konsonan a,e,i,o,u dengan betul.Secara keseluruhan kelas Puan Mardiana banyak melakukan senaman bagi membina stamina dan vokal yang baik.

ISNIN (1/10/2012)

Hari ini kelas vokal dan asas lakonan berjalan seperti biasa.Di awal kelas kami telah melakukan senaman dan diikuti dengan senaman untuk memantapkan vokal kami iaitu heel rock,pelvic lift,spinal roll dan folded lift.emm perlu ke saya nk terangkan satu persatu....heehe korang search kt google yer huhu....zaman teknologi kn.... :).Seterusnya bagi kelas asas lakonan saya dan rakan-rakan  yang lain diajar tentang ekspresi muka marah,sedih,gembira serta diajar menggunakan teknik lakonan gibrish iaitu bercakap tanpa mengeluarkan dialog.Ia seolah-olah seperti orang yang tidak boleh bercakap dengan baik.

RABU (3/10/2012)

Kelas diteruskan dengan teknik vokal do,re,mi,fa so,la,ti,do bagi membantu stamina vokal kami.Mengikut kata Puan Mardiana suara saya banyak tersekat di hidung dan tidak sampai di kepala.Oleh itu Puan Mardiana mengalakkan saya dan rakan-rakan melakukan latihan ini setiap pagi untuk memperbaiki vokal kami.Selepas itu kami telah diberi skrip untuk pertandingan monolog yang bertajuk 'hanjing' dan 'YB Jee'.Puan mengarahkan kami membaca skrip yang telah diberi dengan intonasi dan aksi sendiri.Kami semua telah diajar teknik pembacaan skrip yang betul.

ISNIN (8/10/2012)

Hari ini Puan Mardiana telah mengajar kami mengenai watak dan perwatakan.Di awal kelas kami telah di beri latihan memanaskan badan yang dikenali sebagai relaxing.Relaxing yang kami lakukan ialah baring di lantai sambil meregangkan kaki dan tangan,kemudian kami humling.Selepas itu,kami berempat telah diberi watak untuk dilakonkan.Puan Mardiana menyuruh kami mencabut undi watak masing-masing dan tidak memberitahu rakan-rakan yang lain mengenai watak yang telah kami dapat.Seterusnya kami dikehendaki melakonkan watak masing-masing.Saya telah mendapat watak penjual vcd haram yang pekak,Wana watak seorang chef yang berebut teksi untuk pergi ke pasar,Fifah perempuan mengandung yang telah diragut dan Jay watak seorang perempuan yang berlagak diva.Tugasan ini amat mencabar bagi kami kerana dalam masa yang agak singkat kami dikehendaki melakonkan watak dan perwatakan yang diberi tanpa sebarang persediaan yang rapi.Kesimpulannya kami hendaklah sentiasa bersedia jika dapat watak dan perwatakan yang diberi dalam masa yang singkat dan seterusnya memahami watak dan perwatakan dengan baik untuk disampaikan kepada penonton.Hari ini juga kami telah diberi skrip monolog yang baru iaitu yang berkisarkan kisah pada zaman Rom dan monolog kami adalah monolog klasik yang begitu mencabar  diri kami kerana teater klasik ini amat jauh berbeza dengan teater moden.Setelah mendapat skrip  monolog ,kami di terangkan sinopsis,memahami watak dan perwatakan yang bakal kami lakonkan untuk pertandingan monolog.

RABU (10/10/2012)

Pada hari ini kelas kami diteruskan seperti biasa dengan fokus kepada lakonan monolog masing-masing.Bermula dengan Jay yang memulakan lakonan monolognya,kemudian diikuti saya,Fifah dan Wana.Selepas setiap orang melakonkan watak monolog,Puan Mardiana memberi komen dan memperbaiki kelemahan masing-masing.En Eddy juga datang membantu kami berempat untuk meghayati watak monolog seperti Hamlet,Media dan lain-lain.Kami dikehendaki memahami watak dengan baik untuk teater monolog ini.

Thursday, September 20, 2012

UPSI OH UPSI...

Entry kali ini aku tergerak nk cite pasal upsi...(UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS)...tmpt sy menuntut ilmu...saya suka tggl di sini tp ade jg beberapa perkara yg kadang kala perlu diperbaiki di UPSI nie.... *sekadar pandangan je...jgn marah ok....


  • Pelajar-pelajar perempuan juga merupakan bakal cikgu x reti nk beratur naik bas..emmm pelik2....berebut2 bila bas dtg.....emm golongan minoriti laki2 terpaksa mengalah apabila kauh hawa sudah berebut2 naik bas...emmm.....

  • Sistem add drop yg amat memenatkan dan menyusahkan....on9 je kn senang....zaman dh maju,x perlu la wt cara manual lg..nk cr lec lg....nk g akademik lg..nk jmpa pa lg,nk g fakulti lg...omg,,kalau 100 org nk add drop...100 org la dok q..kt dpn akademik..emm..buang masa la...

  • Open market...emm nama je Universiti Pendidikan...tp ad jg open market emmm lg la x fhm kot.....dh mcm IPTS plak dh...

  • Posting diabaikan...knp la student upsi ssh nk dpt posting ek???...why must Maktab,IPG diutamakan..bknkah upsi jg merupakan sebuah universiti pendidikan..so of course la nk lahirkan  cikgu2....so knp ssh nk posting....???

  • Why must buka open market???...kita nk lahirkan guru ...so x payahla kos2 open market....

~OMBAK RINDU AGAIN~

HUHU.....tuhan tolong lembutkan hati dia..utk terimaku seadanye....kerna ku x mampu..kerna ku x sanggup hidup tanpa dia disisiku...oooo... opsss...syoknye layan lagu ombak rindu nie hahaah.....,entri kali nie sy nk cite ckit pasal ciri-ciri lakonan dalam filem ombak rindu... firstly for heroin nye....

~MAYA KARIN AS USTAZAH IZZAH


  • Dari segi fisiologi...watak Maya Karin as Ustazah Izzah@perempuan kampung mmg x sesuai ini kerana muka maya karin adalah wajah pan asia..iaitu kacukan melayu dan inggeris..tidak nampak seperti wajah kekampungan....Jika anda perasan ketika maya karin memakai tudung mengajar kanak-kanak mengaji dikampungnya..keningnya telah dicukur dan nmpk seperti seorang wanita moden...@ wanita yang hidup di bandar dan bukannya dikampung....Apa yang saya nak tekankan di sini...watak maya karin sebagai seorang ustazah@perempuan kmpg dari segi fisiologi memang x sesuai......
~AARON AZIZ  AS HARIS

  • Dari segi fisiologi..watak Aaron Aziz as Haris amat bersesuaian dengan watak...Aaron Aziz sebagai Bonzer@penjaga kelab malam....mmg sesuai dengan sifat fizikalnya yang mempunyai badan yang tegap n muscle.....so fisiologi Aaron utk memegang watak ini mmg sesuai sangat...

~Lisa Surihani as Mila

  • Dari segi tahap lakonan.....watak Lisa as Mila ialah lampau amatur..iaitu bersifat melebih2kan sesuatu  watak.....cthnye perasan x time dia marah kt Aaron coz x jd kawin dgn dia...dia telah campak semua barang yg berada di shooting set...ini tlh menunjukkan dia terlalu lampau amatur...utk menunjukkan kemarahannya trhdp Aaron....as pelakon x semestinye watak marah mesti campak barang dan mengamuk....mungkin ade yg lupa ce tgk balik video nie...dan nilai sendiri....

~ Maya Karin  & Lisa again

  • Dari segi tahap lakonan Maya karin as Izzah berada pada tahap Representational..iaitu Maya Karin  tlh menghayati watak Izzah dengan baik..dan penonton dapat merasai kesedihan yang dirasainya.....jika dilihat..tahap pencapaian lakonan inilah yang kita mahu kerana pelakon telah buat kajian watak dan telah menghayati watak dengan baik sehingga penonton dapat merasainya....terbaik...credit to Maya Karin....

  • Even lakonan Lisa dlm filem ini berada pada tahap lampau amatur..tetapi pujian juga harus diberikan kpdnye krn ....penonton dpt merasai kemarahan Lisa apabila Haris tidak mencintainye sbg kekasih.....so tahap lakonanye juga berada pada tahap Representational...



Tuesday, September 18, 2012

SENI LAKON AWALAN


Fenomena Filem Ombak Rindu....


Filem Ombak Rindu yang menemui penonton pada 1 Disember 2011 telah mencetuskan fenomenanya yang tersendiri di Malaysia.Dengan berbekalkan pelakon yang tidak dapat lagi disangkal bakat lakonannya iaitu Aaron Aziz sebagai Haris,Maya Karin sebagai Izzah,Lisa Surihani sebagai Mila,Bront Palarre dan ramai lagi amat menyentuh jiwa emosi ramai penonton di Malaysia.Cerita ini telah diadaptasikan dari novel karya Fauziah Ashari dan di arahkan filemnya oleh Osman Ali.Cerita ini telah berjaya mencapai gelaran box office dengan kutipannya hampir RM 10 juta.Jika dikaji semula cerita ini ada pro dan kontranya yang tersendiri.Sinopsis cerita ini bermula dengan Watak Izzah yang merupakan seorang ustazah yang mengajar kanak-kanak dikampungnya mengaji Al-Quran.Bagi mencari  pekerjaan yang tetap bagi menampung kehidupan keluarganya yang susah,Izzah telah mengikut bapa saudaranya ke Kuala Lumpur untuk mencari pekerjaan yang halal,tetapi malangnya Izzah telah dilacurkan oleh bapa saundaranya sendiri di kelab malam dan Haris (Aaron Aziz) merupakan salah seorang pelanggan Izzah.Bagi menutup malu,Izzah meminta Haris mengahwininya,namun Haris tetap dengan pendiriannya yang hanya mahu menjadikan Izzah sebagai perempuan simpanan.Akhirnya Haris telah mengahwini Izzah di Thailand dan mereka hidup sebagai suami  isteri yang sah walupun tanpa pengetahuan keluarga.Konflik cerita ini bermula apabila Mila(Lisa Surihani) kekasih kepada Haris telah pulang ke Malaysia sebagai artis popular dan ingin mengahwininya tetapi Haris tidak mahu mengahwininya kerana dia telah mengahwini Izzah dan hidup bahagia sebagai suami isteri.Dipendekkan  cerita akhirnya mereka hidup bahagia walaupun terpaksa berdepan dengan pelbagai halangan daripada  keluarga dan kekasih lama.


Antara kontra cerita ini ialah rendahnya nilai kasih sayang keluarga yang mewah terhadap anak-anak mereka.Sebagai contoh Haris tidak diambil peduli aktivitinya diluar oleh ibu bapanya sehingga menjadi pelanggan pelacur di sebuah kelab malam.Selain itu adegan ranjang suami isteri tidak seharusnya dipaparkan di dalam cerita ini kerana ianya akan mempengaruhi minda penonton di bawah umur 18 tahun ke bawah terutamanya remaja bawah umur.Remaja bawah umur akan mudah terpengaruh dengan adegan seperti ini dalam kehidupan seharian mereka.Oleh itu para pembikin filem perlulah  peka terhadap unsur-unsur seperti ini untuk menjaga sensitiviti masyarakat Malaysia.Walaubagaimanapun,pujian harus diberi pada pelakon-pelakon lain yang telah menjayakan filem ini dengan jayanya seperti Aaron Aziz yang dapat membawa watak haris dengan berkesan,Maya Karin sebagai ustazah Izzah,Lisa Surihani sebagai Mila dan ramai lagi.Sehingga hari ini dialog dalam cerita ini masih boleh diingati penonton seperti "En.Haris sudikah nikahi saya kerana En.Harislah lelaki pertama yang telah menyetuhi saya","cinta itu kejam".Ini bermakna filem ini telah meninggalkan kesan yang mendalam terhadap penonton.Begitu juga dengan lagu tema filem ini yang telah dinyayikan oleh Hafiz dan Adira telah mendapat sambutan ramai.Bagi saya filem ini ,merupakan filem terbaik yang pernah dihasilkan di Malaysia selepas filem box office Lagenda Budak Setan.Secara keseluruhannya saya terkesima dengan watak yang dijayakan oleh Lisa Surihani sebagai Mila kerana berjaya membawakan watak antagonis dengan baik..Sesiapa yang belum tengok filem ni bolehla tgk yer ehehe dan nilailah sendiri........ni linknye....

Gifted and Talented....

Pada awalnye aku ingin memilih pengkhususan Braille..tp ak tlh berubah pendirian utk memilih pintar cerdas @ gifted and talented.Walaupun aku memang dah tau klz pintar cerdas semuanye girls..tp ak tetap nk join stlh ak x blh follow klz braille....huhu pada mulanye mmg sangat malusebab ak sorang je putera di dlm klz tu tapi akhirnye ak telah hilangkan rasa malu itu untuk menuntut ilmu dan pedulikan apa sahaja kata-kata orang yang pelik tengok ak pilih pintar cerdas...,setelah 1 sem ak belajar pintar cerdas..ak mmg suka subjek-subjek pintar cerdas coz subjeknye x la terlalu susah kerana byk teori......n pemahaman saje...,lecturenye pun best sgt-sgt ..sporting habis... huhu so skrg aku tlh digelar abg long oleh adik-adik di dlm klz pintar cerdas huhu...  pengajarannye kita tidak perlu malu menuntut ilmu walaupun hanya kita seorang sahaja boys di dalam kelas ok..huhu... :)

"menuntut ilmu biarlah sampai ke negeri China..."
 ~sedikit album bersama family gifted n talented... :) 
~love u all...






Monday, January 16, 2012

kawan-kawan special education upsi 7.9.2011-12.1.2012

Di sinilah bermulanye persahabatan kwn2 upsi special education sem 1 2011/2012 sem ni kami semua 1 klz maybe sem depan kami akan berpecah mgkt major masing2 seperti braille,kod tgn dan pintar cerdas....apa2 pun kami akn tetap berjumpe pada sem 2 tp jarang2 le kerana tidak sama kelas...berikut adlh nama putera2 klz sy hehe...husin,najwan,shide...4 org je ye termasuk sy huhu...puteri dlm klz sy begitu ramai..hehe..x blh nk mention satu2....ap2 pun susah senang kami tetap bersama.....kata org berakit-rakit ke hulu,berenang-renang ke tepian,bersakit-sakit dahulu,bersenang-senang kemudian.....saya berharap agar ukhwah kite semua akn berkekalan....:)


berikut adalah gambar sepanjang sem 1 bersama korang semua....























video

PENGALAMAN BARU 7 SEPTEMBER 2011

Tarikh 7 September 2011 merupakan satu tarikh yg  amat bermakna buat diri ku kerana pada tarikh ini aku telah diterima masuk ke Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) sebagai seorang pelajar dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Khas.Pada tarikh ini juga aku telah mula menimba pengalaman baru  di upsi dengan berkenalan dgn ramai rakan-rakan baru di serata negeri di Malaysia.Aku telah ditempatkan di kolej kediaman zaaba bersama  5 orang rakan ku iaitu poji(fauzi),chong.ong,izzhar,dan madi di blok  E204.Kesemua rakan housemate ku berumur dlm lingkungan 19-20 thn..huhu ak la yg paling muda hahaha@ matang haha ak 22 thn huhu...,kesemua rakan housemate ku sempoi dan 1 kepala huhu....tp malangnye madi salah seorang rakan housemate ku berpindah ke kuo sebab masuk suksis....tidak lame kemudian ak dan rakan2 yg lain diketemukan dgn seorang adik baru hehe berumur 18 thn namanye shahril from kelate....amik kos diploma in music....,walaupun  Madi berpindah ke kuo tapi kami tetap bejumpa lg......n sekepala lg haha...itulah kisah pengalaman baru  ku pada  7 September 2011....apa2 pun ak tetap tidak melupakan kwn2 ku di unisel...kata org berkawan biar seribu,berkasih biar satu..... :)


ini lah antara kenangan kami pada awal perkenalan...