JURNAL REFLEKSI PERGERAKAN
KREATIF TEATER .( REFLEKSI MINGGUAN)
Rabu
(20/2/2013) ( minggu 1)
Pada
minggu ini kelas tiada kerana pensyarah sedang menyusun jadual kelas pergerakan
kreatif yang sesuai bagi saya dan rakan-rakan yang lain add subjek ini.
Rabu
(27/2/2013) ( minggu 2)
Kelas
hari ini diteruskan dengan pengenalan kepada Rancangan Instruksional (RI) oleh
Encik Edi dan tugasan-tugasan yang akan kami lakukan di dalam subjek ini.Bagi
jurnal apresiasi sebanyak 30% markah
diperuntukkan yang merangkumi jurnal refleksi 10%,menulis aspresiasi
persembahan 15% dan blog 5%.Seterusnya
penilaian berterusan sebanyak 30% dan penilaian akhir 40%.
Rabu
(6/3/2013) (minggu 3)
Kelas
hari ini, kami diperkenalkan tentang pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor.Pergerakan lokomotor ialah
pergerakan yang menyebabkan keseluruhan tubuh badan berubah kedudukan seperti
berjalan dan berlari atau boleh bergerak dan beredar dari kedudukan
setempat.Pergerakan bukan (non lokomotor) ialah aksi pergerakan keseluruhan
tubuh badan yang masih kekal di tempat.Kami berempat iaitu saya,Jainah,Wana dan
Fifah diminta mendemonstrasikan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor.Kami
berasa amat seronok kerana dapat melakukan pergerakan kreatif yang merupakan
ilmu yang sangan menarik untuk kami pelajari.
Rabu
(13/3/2013) (minggu 4)
Hari
ini kelas diteruskan dengan pembelajaran pergerakan kreatif lokomotor dan non
lokomotor yang melibatkan ruang.Ruang ialah kawasan-kawasan yang membabitkan
pentas persembahan,ruang studio latihan,ruang-ruang tempat awam) yang digunakan
semasa melakukan pergerakan.Ianya terbahagi kepada 2 iaitu ruang diri dan
ruang am.Ruang diri ialah ruang setempat
yang mengelilingi individu sejauh mana yang boleh dicapai oleh bahagian tubuh
badan.Ruang am ialah kawasan yang digunakan secara keseluruhan semasa melakukan
pergerakan.Ruang diri dan ruang am meliputi bahagian kawasan seperti:
a) Aras-tinggi,sederhana,rendah.
b) Arah-hadapan,belakang
sisi,atas,bawah.
c) Aliran-lurus,berliku-liku,zig-zag,bulatan.
d) Ekstensi-mengecil,membesar.
Selepas
itu di dalam kumpulan kami diminta menghasilkan pergerakan kreatif lokomotor
dan non lokomotor menggunakan ruang yang melibatkan aras tinggi,sederhana dan
rendah dengan menggunakan tema “mengapai awan”.Saya perlu melakukan pergerakan
pada aras tinggi,Wana pada aras rendah,Jay dan Fifah pada aras
sederhana.Walaubagaimanapun aras kami akan berubah ketika melakukan pergerakan
kreatif.Apabila Wana berdiri dan berada pada aras sederhana,Fifah mengambil
aras bawah dan saya pula bertukar aras dengan Jay,di mana saya mengambil aras
sederhana dan Jay mengambil aras tinggi.Kami berempat hanya diberikan kerusi
sebagai props.Apabila aras tinggi dikehendaki berdiri di atas kerusi,aras
sederhana pula di tepi kerusi dan aras bawah di bawah kerusi.Kami sangat
seronok kerana dapat mempelbagaikan pergerakan kami mengikut aras.
Rabu
(20/3/2013) (minggu 5)
Kelas
hari ini diteruskan dengan pergerakan yang melibatkan arah-hadapan,belakang
sisi,atas,bawah,aliran-lurus,berliku-liku,zig-zag,bulatan,ekstensi-mengecil dan
membesar.Kami berempat diminta mendemonstrasikan kesemua pegerakan di atas
dengan menggunakan motif-motif tertentu seperti motif kasih
sayang,pahlawan,sedih,kecewa dan sebagainya.
Rabu
(27/3/2013) (minggu 6)
Pada
hari ini kami melakukan pergerakan kreatif mengikut masa seperti cepat,perlahan,slow
motion dan serta merta.Selain itu kami juga belajar mengeani aspek beban.Aspek
beban ialah merupakan kualiti pergerakan seperti kuat,lembut,ringan dan
tenang.Kami diminta melakukan pergerakan menggunakan kiraan slow motion serta
membuat satu “pose” yang merangkumi aspek beban seperti pergerakan halus-ringan
seperti “kapas yang ditiup angin” dan
berat-kuat seperti “gajah yang sedang mencari air mengunakkan belalai”,
“belon yang terbang di udara” dan pelbagai lagi.Seterusnya,kami juga melakukan
pergerakan “isolation” iaitu pergerakan
yang fokus kepada satu demi satu bahagian anggota badan yang bermula dari
kepala,kemudian diikuti dengan jari,tangan bahu dan kaki.
Rabu (3/4/2013) (minggu 7)
Kelas
diteruskan dengan pengenalan pada Analisa Laban (Laban Movement Analisys) yang
melibatkan aksi badan,kualiti pergerakan,ruang persekitaran dan
perhubungan.Seterusnya dengan menggunakan muzik pelbagai genre kami melakukan
pergerakan lokomotor dan non lokomotor.Kami melakukan pergerakan mengikut arahan
yang telah diberi oleh Encik Edi.Sebagai contoh,En.Edi menyuruh kami melakukan
pergerakan bertemakan “kapas yang berterbangan ditiup angin dan akhirnya
tersangkut di dahan pokok”,selepas itu,pergerakan bertemakan seekor “serangga
yang sedang mencari air” “daun yang ditiup angin”, “pokok yang ditiup angin”
dan pokok yang dahannya telah dinaikki seekor serangga serta seekor gajah yang
sedang mencari air menggunakan belalainya.Pergerakan ini perlu menggunakan
imaginasi yang tinggi dan kreatif untuk melakukannya.Sebagai contoh apabila
menjadi seekor serangga tidak semestinya kita perlu merangkak tetapi
sebaliknya,kita boleh menggunakan pelbagai pergerakan kreatif yang lain bagi
melambangkan seekor serangga.
Seterusnya
kami melakukan pergerakan berdasarkan fokus atau tumpuan seperti kami
membayangkan ada api di dinding yang sedang merebak dan mata kami semakin
menghampiri dinding yang terbakar.Melalui pergerakan fokus atau tumpuan kami
dapat melakukan pergerakan yang penuh imaginasi dan penghayatan seperti seolah-olah
kami dapat merasakan api yang telah merebak di dinding.Akhir sekali,kami
melakukan pergerakan lokomotor yang bertemakan diri kami sebagai seramik atau
pinggan seramik.Dengan membayangkan diri kami sebagai pinggan seramik,kami
perlu melakukan pergerakan dengan penuh berhati-hati agar pinggan tersebut
tidak pecah.Tujuan pergerkan ini ialh untuk memfokuskan kami pada satu motif
atau tema dengan baik supaya ketika melakukan pergerakan yang bermotif,kami
mempunyai imaginasi motif tersebut dengan baik tanpa melakukan perherakan
sewenang-wenangnya tanpan arah tuju.Kami diarahkan untuk membuat pergerakan
kreatif di dalam kumpulan dengan bermotifkan pada kanak-kanak OKU.
Rabu
(17/4/2013) (minggu 8)
Kelas
pada hari ini diteruskan dengan penumpuan pada persembahan akhir.Encik Edi
berbincang mengenai persembahan akhir yang akan saya dan rakan-rakan yang lain
lakukan.Saya akan membuat pergerakan kreatif yang berkaitan dengan teater
monolog saya iaitu “jamban”.Pergerakan kreatif
Teater Jamban akan saya lakukan di hadapan Pintur Timur dan Dewan Kolej
Ungku Omar UPSI.Sementara itu,Wana,Jay dan Fifah akan membuat pergerakan
kreatif berkaitan dengan Teater Binatang.Pada hari ini,Encik Edi juga
berbincang mengenai kostum yang akan saya pakai pada persembahan akhir iaitu
plastik sampah yang akan dijadikan baju dan saya juga telah diberi skrip teater
monolog “jamban” untuk dihafal dan memahami jalan ceritanya.
Rabu
(24/4/2013) (minggu 9)
Kelas
diteruskan dengan latihan teater eksperimental serta pergerakan kreatif bagi teater tersebut.Encik Edi telah membuat
pembacaan skrip teater “kuasa” bersama Wana ,Jay dan Fifah,kemudian mereka
telah berbincang mengenai sinopsis cerita tersebut dan pembahagian watak teater
“kuasa”.Sementara itu,saya meneruskan latihan teater “jamban” dan Encik Edi
telah menerangkan kepada saya mengenai aksi pergerakan kreatif yang akan saya
lakukan dalam teater ini tanpa menggunakan props yang banyak tetapi hanya
menggunakan pakaian plastik sampah sebagai simbol seorang pencuci tandas awam.
Rabu
(1/5/2013)(minggu 10)
Kelas
pada hari dibatalkan sempena cuti hari pekerja.
Rabu
(8/5/2013) (minggu 11)
Kelas
pada hari ini diteruskan dengan latihan teater eksperimental jamban.Encik Edi
memperbaiki lakonan teater jamban saya
serta aksi-aksi pergerakan kreatif di dalam teater ini.Sememangnya pada
hari ini saya telah mendapat gambaran untuk melakonkan watak seorang pencuci
tandas awam yang menghadapi pelbagai konflik ketika mencuci tandas.Selepas
itu,Encik Edi memperbaiki pula lakonan Jay,Wana dan Fifah bagi teater kuasa.
Khamis dan Jumaat (16 & 17/5/2013) (minggu 12)
Hari ini merupakan penilaian akhir bagi Teater Mak Yong "Anak Raja Gondang" dan Teater Eksperimental "Jamban".Alhamdulilah kami semua telah melakukan yang terbaik untuk penilaian akhir ini dan mendapat respon positif daripada penonton yang hadir.Majoriti penonton menyukai lakonan Mak Yong yang penuh dengan unsur-unsur komedi.Sebaliknya bagi teater eksperimental pula,penonton dapat merasai emosi pelakon yang membawakan pelbagai watak sedih,gembira dan tension.
BERIKUT IALAH BEBERAPA GAMBAR KETIKA PEMENTASAN TEATER EKSPERIMENTAL: